هلیکوپتر آپاچی

تسلیحات بالگرد آپاچی

بالگرد اپاچی «Apache AH-۶۴» پیشرفته ترین و مخوف ترین هلیکوپتر ساخت جهان!!!

بالگرد آپاچی AH-۶۴
بالگرد آپاچی AH-۶۴

اپاچی محصول شرکت بوئینگ یک هلیکوپتر تهاجمی چهار ملخه و دو موتوره است که به جهت جایگزینی بالگرد کبرا طراحی شد و نخستین بار در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۱۹۷۵ به پرواز درآمد

ساخت این بالگرد توسط بخش دفاعی، فضایی و امنیتی بوئینگ ادامه یافته است و تاکنون بیش از ۱۰۰۰ فروند ای‌اچ-۶۴ تولید شده است.

هلیکوپتر اپاچی ویژگی ظاهر اکثر هلیکوپترها مدرن هجومی را دارد

بیشتر بدانید

معرفی عینک خلبانی

اپاچی دارای دو موتور در دو طرف و دارای دو خدمه در پشت سر هم میباشد که خلبان اصلی در قسمت عقب کابین و کمک خلبان در قسمت جلو قرار دارد بطوریکه همزمان افسر اسلحه نیز می باشد.

دو بالچه کوچک در دو طرف بالگرد قرار دارد که هر کدام با دو جایگاه خارجی برای حمل تسلیحات به کار می رود.

برای توضیحات بیشتر با خلبان مشاور همراه باشید.

مشخصات عمومی

    • نوع: بالگرد جنگنده
    • خدمه: ۲ نفر (خلبان و کمک خلبان)
    • کارخانه‌های سازنده: بالگرد سازی هیوز و مک دانل داگلاس (صنایع دفاعی بوئینگ)
    • وضعیت فعلی: سرویس دهی فعال
    • کاربران: ارتش ایالات متحده – نیروی هوایی اسرائیل – نیروی هوایی هلند – نیروی دفاعی ژاپن
    • تاریخ تحویل: ۱۹۸۴
    • تعداد ساخته شده: ۱۰۴۸از ۲۰۰۰ مورد سفارش شده
    • قیمت: ۱۸میلیون دلار آمریکا
    • نیروی محرکه: 2 موتور  توربوشفت  General Electric T701
    • برد عملیاتی:  بدون سوخت گیری 480 کیلومتر و با  سوخت گیری 1900 کیلومتر
    • ارتفاع قابل  فعالیت: حداکثر 6400 متر
    • سرعت صعود: 13 متر در ثانیه
    • حداکثر سرعت: 273 کیلومتر در ساعت
    • سرعت اوج‌گیری: ۱۲.۷ متر بر ثانیه
    • سیستم پره‌ها: پره اصلی ۴ تیغه، پره دم ۴ تیغه با زاویه غیر عمود.

تسلیحات

سلاح های بالگرد آپاچی
سلاح های بالگرد آپاچی

تسلیحات آپاچی شامل یک توپ ۳۰ میلی‌متری میباشد که بین دو چرخ فرود اصلی در جلوی بالگرد نصب شده‌ است. معمولا ترکیبی از موشک‌های ضد زره ای‌ هلفایر و غلاف راکت‌های هیدرا  روی ۴ غلاف تسلیحات روی بال‌های بالگرد نصب می‌شوند.

آپاچی دارای چندین سیستم پروازی پشتیبان برای بالا بردن احتمال دوام در نبرد می‌باشد که افزایش احتمال زنده ماندن خدمه را در سقوط بالا میبرد.

توپ ۳۰ م م: بالگرد apache دارای یک توپ زنجیره‌ای ۳۰ میلی‌متری ام ۲۳۰میباشد که میتواند با سرعت اتش 650 گلوله بر دقیقه 1200 گلوله را شلیک کند.

این توپ دارای  برد موثر 1500 متر و بیشترین برد 4500 متر بوده و توسط  توسط سامانه دید حرارتی در جلو بالگرد توسط افسر اسلحه کنترل  می شود و می تواند شب تاریک به راحتی  تا برد 2000 نیز  سربازان دشمن را ببیند و به طرف آنها حمله کند.

غلاف جنگ‌افزارها: ۴ غلاف در زیر نوک هر یک از بال‌های خود که امکان نصب دو موشک ای‌آی‌ام-۹۲ استینگررا نیز دارد.

راکت: راکت‌های ۷۰ میلی‌متری هایدرا ۷۰ (Hydra 70)، و راکت‌های ۷۰ میلی‌متری هوا به زمین سی‌آروی۷ (CRV7)

موشک: سلاح اصلی ضد تانک موشک هدایت لیزر هلفایر از که هشت تا شانزده عدد از آنها را حمل می کند. هلفایر  با برد 8000 متر توان نابودی تمامی تانک های موجود را دارد.

دستگاه‌های الکترونیکی

رادار کنترل آتش لاکهید مارتین/نورثروپ گرومن ای‌ان/ای‌پی‌جی-۷۸

بالگرد apache دارای  سامانه هشدار دهنده راداری ای پی ار 39 است که بر روی یک نمایشگر دایره ای  کوچک در کابین خلبان موقعیت رادار هدف را مشخص مینماید

همچنین این بالگرد دارای یک هشدار دهنده لیزری ای وی ار 2 نیز بوده که برای هشدار در مورد  قرار گرفتن لیزر بر روی  بالگرد نصب میشود.

این لیزر میتواند  لیزر مسافت یاب و یا  نشان  گذاری یک تانک باشد .

ویژگی های بالگرد آپاچی

ویژگی های بالگرد آپاچی
ویژگی های بالگرد آپاچی

بدنه بالگرد اپاچی از آلیاژ آلومینیوم طراحی شده اما قسمت های اصلی بدنه در برابر توپ ۲۳ م م و شیشه کابین نیز در برابر توپ مسلسل ۱۲.۷ م م  مقاومت میکند.

خلبان در قسمت کابین عقبی و مشرف به کابین جلو قرار دارد و نیز همچنین هر دو خدمه بر روی یک صندلی با توان جذب ضربه  قرار دارند.

این بالگرد از سه چرخ ثابت بهره میبرد که توان جذب ضربه برای یک فرود سخت را دارد.

apache برای تحمل سقوط  سخت به صورت عجیبی مقاوم طراحی شده تا جایی که به خوبی می تواند یک سقوط آزاد از ارتفاع ۹۰ متری را تحمل کرده و تنها صدمه بسیار کمی به خدمه وارد شود.

سیستم پیشرانه اپاچی شامل دو موتور توربوشفت جنرال الکتروتیک تی ۷۰۰ و ۷۰۱ میباشد که هر کدام دارای قدرت ۱۶۹۶ اسب بخار میباشند.

موتور ها نقاط دسترسی زیادی برای تعمیر و نگهداری دارند همچنین خروجی موتور در خروجی برای جذب گرما بطوری پوشیده شده است که احتمال قفل موشک بر روی خروجی آن را بسیار کمتر میکند.

سیستم دیگری که بر روی این بالگرد وجود دارد، سامانه ای ان / ای ای کیو 11 پی ان ئی اس می باشد که یک سامانه دید حرارتی بوده که به کلاه هلمت خلبانی این بالگرد متصل است.

این سامانه بر روی یک صفحه چرخوان نصب است و با حرکت سر خلبان به همان سمت بر می کردد و تصاویر ان در کلاه هلمت خلبان قابل دیدن است.

این سامانه 90 درجه به چپ و راست و 20 درجه با و 45 درجه به پایین حرکت میکند.این سامانه برای پرواز و ناوبری شبانه به خلبان کمک شایانی میکند.

کلاه هلمت خلبان apache
کلاه هلمت خلبان apache

همچنین خلبان دارای  یک صفحه اچ یو دی است که آن نیز میتوان تصاویر دوربین دید حرارتی را به خوبی به نشان گذارد.

کابین خلبان عقب اپاچی دارای یک نمایشگر تک رنگ و کابین جلو دارای  یک نمایشگر دوچشمی برای نشانه گیری و شلیک توپ و موشک هلفایر میباشد.

عملیات های نظامی بالگرد آپاچی

آپاچی در جنگ خلیج فارس بسیار عالی عملکرد اما مشکلاتی هم داشت، پرواز در شرایط طوفان شن بسیار مشکل بوده و سامانه های دید شبانه برای این کار مناسب نبودند.

از طرف دیگر موشک هلفایر نیز نشان داد در نسخه هدایت لیزری در برابر آب و هوایی  بد  به خوبی کار نمیکند و احتمال خطا رفتن موشک زیاد میباشد.

بعد از جنگ خلیج  فارس در سال 1992 طرح بالگرد ای اچ 64 ای +  مطرح شد که شامل  ارتقا  سامانه اینرسی و جی پی اس میشد اما این طرح به سرعت لغو شد.

اما ارتش  به دنبال  ای اچ 64 دی رفت که البته  شروع طرح آن به قبل از جنگ خلیج فارس در سال 1990 برمیگردد.

بالگرد  جدید در سال 1992 پرواز کرد و در سال 1996 وارد خدمت شد. بالگرد جدید ای اچ 64 دی لانگ بو اپاچی نامید شد .

لانگ  بو اپاچی قابلیت حمل و شلیک موشک ای جی ام 114 لانگ بو هلفایر را نیز دارد.

این موشک که توسط رادار هدف گیری شده و اطلاعات هدف را همزمان توسط رادار بالگرد به موشک داده تا بعد از شلیک موشک کاملا خودمختار عمل کند و توسط رادار میلی موجی خود، هدف را دنبال و به آن اصابت میکند.

این رادار و لانگ بو هلفایر به آن توان شلیک کن  و فراموش کن را داده است و همچنین می توان با کمک این موشک با اهداف هوایی و  زمین  درگیر شد.

این رادار قابل جدا شدن است و برای نمونه در ارتش  آمریکا تنها به اندازه یک سوم اپاچی ها رادار خریداری شده زیرا می توان یک لانگ بو اپاچی را به رادار مجهز کرد و چندین اپاچی و یا لانگ بو اپاچی دیگر را در منطقه از اطلاعات راداری آن با در اختیار گذاشتن اطلاعات بهره ببرند .

نسخه های مختلف بالگرد اپاچی

AH-64E گاردین

آخرین نسخه اپاچی نسخه (ای) با نام گاردین است. این نسخه دارای بدنه کامپوزیت تر و با طول عمر 10000 ساعت میباشد.

موتور پرتوان تر تی 700 –جی ایی 701 دی و سیستم انتقال قدرت ارتقا یافته،توان هدایت هواپیماهای بدون سرنشین از درون کابین جلو و یا دریافت اطلاعات از این گونه هواگردها را دارد.

این نسخه دارای سرعت کروز و سرعت اوج گیری بیشتری بود و همچنین دارای ملخ های جدید تری است.

قرار است 634 فروند از نسخه دی به این نسخه ارتقاء یابد که این کار تا سال 2020 ادامه خواهد داشت.

AH-64F

این نسخه یک برنامه مدرن برای جایگزینی تمامی لانگ بو اپاچی های فعلی میباشد که شامل یک نسخه از اپاچی به همراه ملخی در انتهای بدنه است که باعث میشود سرعت این نسخه جدید تا حدود 60 درصد  و برد آن نیز در حدود 50 درصد افزایش یابد.

این نسخه در سال 2014 رونمایی شد اما هنوز از آن تولید نشده و بر اساس پیش بینی شرکت بوئینگ و با در نظر گرفتن باز بودن خط تولید این بالگرد تا سال 2026 ، از آن سال در صورت سفارش این نسخه نیز تولید خواهد شد.

لانگ بو اپاچی درحال حاضر پیشرفته ترین بالگرد عملیاتی دنیا است که به گفته مدیر عامل مکدانل داگلاس، دیگر نیازی به تبلیغ  ندارد و تنها باید نشست و در مورد جنبه های مختلف از کارایی آن بحث کرد.

منابع

https://www.boeing.com/defense/ah-64-apache

https://www.army-technology.com/projects/apache

https://www.military.com/equipment/ah-64-apache-longbow

خلبان مشاور
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *