ساختار بال هواپیما

wing of aircraft بال هواپیما

بال (wing) یکی از اصلی ترین اجزا ساختمان یک هواپیما!!

یکی از مهم ترین قسمت های اصلی هواپیما بال هواپیما میباشد و به همین دلیل در هنگام ساخت بال می‌بایست ظرافت و دقت خاصی به کار گرفته شود.
بیشترین نیرویی که به هواپیما در جهت بالا رفتن کمک میکند توسط بال آن ایجاد میشود و بدنه هواپیما که به بالها متصل است از حرکت بال پیروی میکند.
در طراحی بال هواپیما محاسبات پیچیده ای از جمله سطح مقطع بال، طول بال، زاویه نصب بال و… انجام میشود زیرا که تنها یک اشتباه محاسباتی در آن می تواند مشکل ساز شده و یا حتی باعث سقوط آن شود.

قسمت های اصلی بال هواپیما
قسمت های اصلی بال هواپیما

برای توضیحات بیشتر با خلبان مشاور همراه باشید.

انواع بال در هواپیما:

۱-بال متحرک:
این مدل از بال ها معمولا در بالگردها دیده میشود و نیرویی که باعث بالا رفتن پرنده میشود از چرخش این نوع بال در هوا ایجاد میشود.

۲-بال ثابت:
این مدل از بال ها نیز بیشتر در هواپیماهایی نظیر هواپیماهای مسافربری دیده می شود. هواپیماهایی که در آنها از بال های ثابت استفاده شده است،نیروی بالابر خود را تنها از سیستم پیشرانه خود تامین میکنند.

قسمت های مختلف بال:

قسمت های مختلف بال هواپیما
قسمت های مختلف بال هواپیما

1.فلپ:

فلپ ها قسمتی از بال هواپیما هستند که توسط خلبان با استفاده از یک اهرم کنترل و در یک محدوده مشخص باز و بسته می شوند.

این قسمت از بال (فلپ) در هنگام نشستن یا برخاستن با قابلیت باز و شدن باعث افزایش نیروی بالابرنده شده و به هواپیما این امکان را می دهد تا ساده تر به سمت بالا و پایین مانور داده و آرام تر به پرواز خود ادامه دهد.

فلپ ها در بال هواپیما
فلپ ها در بال هواپیما

اگر میزان باز و بسته شدن فلپ ها خارج از محدوده تعیین شده باشد میتواند منجر به کاهش شدید سرعت هواپیما شود.

از فلپ ها معمولا در زمان فرود و یا تیک آف هواپیما که سرعت پرواز کاهش می یابد استفاده می شود.

بیشتر بدانید

معرفی عینک خلبانی

2.شهپر:

شهپر یا اِیلران (Aileron ) بخشی از قسمت جلویی بال است که با استفاده از فرامین تحت کنترل خلبان حرکت میکند و باعث حرکت هواپیما به سمت چپ یا راست می شود.

حرکت مخالف هم شهپرها
حرکت مخالف هم شهپرها

حرکت شهپرها در بال های یک هواپیما در خلاف جهت هم میباشد به اینگونه که اگر شهپر بال راست به سمت بالا حرکت کند؛ شهپر بال چپ به سمت پایین حرکت میکند.

3.بالچه:

بالچه بخش دیگری از بال میباشد که به صورت یک زائده کوچک بر روی بال ها قرار دارد که در زمان ایجاد نیروی برآ به کمک هواپیما می آید.

علاوه بر ایجاد نیروی برآ، بالچه ها باعث میشوند تا انرژی کمتری از موتور هواپیما گرفته شود و در نتیجه آن نیز در مصرف سوخت صرفه جویی میشود.

بالچه
بالچه

همچنین وجود این بالچه ها برای کاهش دِرَگ مربوط به ایجاد نیروی برآ نیز ضروری میباشد و کمک بسیار زیادی را هواپیما در طول پرواز میکند.

در همین مورد نیز شرکت هواپیمایی بوئینگ مدعی شده است که استفاده از بالچه های کار گذاشته شده این شرکت بر روی هواپیماهای خود، مصرف سوخت و تصاعدات کربنی این هواپیماها را تا ۵ درصد کاهش داده است.

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Wing_configuration

https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/airplane.html

خلبان مشاور
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *