ماکت هواپیما

ماکت بوئینگ 747 هما

ماکت هواپیما چیست؟ معرفی انواع ماکت هواپیما

ماکت ها مدلهای کوچک شده از هواپیماهای واقعی هستند که تا حدود زیادی از جزئیات در ساخت و تولید آنها رعایت شده و از جنسهای مختلف چوب، فایبر گلاس فلزی و… به تولید انبوه می رسند.

ماکت جنگنده اف5
ماکت جنگنده اف5

انواع ماکت هواپیما معمولا در دو گروه اصلی پرنده و غیر پرنده تقسیم بندی می شوند که مدل غیر پرنده نیز در دو مدل ثابت و قفسه ای وجود دارد.

ماکتهای پرنده و غیر پرنده

کاربرد مدلهای پرنده: معمولا از ماکتهای پرنده همچون ماکت هلیکوپتر توسط سازندگان و محققان جهت آزمایش در تونل های باد و به جهت تست خواص آیرودینامیکی و برای تحقیقات پایه و توسعه طرحهای جدید استفاده می شود.

همچنین ممکن است برای این ازمایش ها فقط قسمت هایی از جسم واقعی ساخته و آزمایش شود.

ماکت رومیزی ایران ایر 747
ماکت رومیزی ایران ایر 747

کاربرد مدلهای غیر پرنده: از مدلهای غیر پرنده یا استاتیک معمولا به عنوان اسباب بازی برای کودکان و نیز جنبه تبلیغاتی شرکتهای پروازی و ایرلاین ها نیز استفاده در همایش ها و نمایشگاه ها استفاده می شود.

مقیاس

معمولاً هواپیماهایی که در مدل‌های استاتیک یا همان غیر پرنده و به صورت تجاری تولید می‌شوند، مقیاس‌هایی از یک به ۱۸ تا کوچک‌ترین مقیاس یعنی یک به ۱۲۵۰ را دارند. همچنین کیت‌های پلاستیکی که نیازمند به رنگ آمیزی هستند مقیاس‌های ١:٢۴ ، ١:٣٢ ، ١:۴٨ ، ١:٧٢ ، ١:١۴۴ برای خط تولید آنها اولویت دارد.

ماکت بالگرد 206
ماکت بالگرد 206

به صورت کلی می‌توان عنوان کرد که مدل‌های فلزی پیش مونتاژ شده یا همان دایکست بیشتر در مقیاس‌های ۱:۴۸ و ۱؛۶۰۰ دیده می‌شود.

سیستم مقیاس بندی از کجا به وجود آمده؟

اعدادی که جهت مقیاس گذاری استفاده می‌شوند اعداد تصادفی نیستند بلکه عموماً بر اساس تقسیم بندی‌های سیستم متریک یا سیستم امپراطوری ایجاد شده‌اند.

ماکت جنگنده اف14
ماکت جنگنده اف14

مثلاً مقیاس‌های ١:۴٨ برابر ١/۴ اینچ تا یک فوت و نیز ١:٧٢ برابر یک اینچ تا ۶ فوت می‌باشد صورتی که در مقیاس‌های متریک مانند ١:١٠٠ یک سانتی‌متر برابر با یک متر می‌باشد.

مواد اولیه ساخت ماکت هواپیما چیست؟ طریقه ساخت یک ماکت هواپیما

در ادامه قصد داریم تا به معرفی تعدادی از مواد اولیه مورد استفاده در ماکت سازی بپردازیم و معایب و مزایای هر کدام را بصورت جداگانه بررسی کنیم.

١) پلاستیکی

بهترین مواد در ساخت مدل‌های پرنده پلاستیک پلی استایرن نام دارد که عموماً در قالب‌های فولادی شکل می‌گیرد.

٢)رزین

این کیت‌ها به این صورت است که ابتدا گلوله‌های پلاستیکی را در یک مایع گرم می‌کنند و سپس از طریق دستگاه‌هایی به شکل درخت مواد را با فشار به بالا به قالب‌های تزریق می‌کنند.

ماکت هواپیمای ماهان ایر بویینگ 747
ماکت هواپیمای ماهان ایر بویینگ 747

بالا در این فرایند موجب می‌شود تا مواد اولیه به تمام قسمت‌های قالب برسد و مواد به صورت دقیق و کامل شکل قالب خود را بگیرد دومین ماده برای ساخت قالب کیت‌های رزینی نام دارد که این مواد برای ساخت کیت‌های با کارکرد و تولید محدود استفاده می‌شود.

این قالب های رزین معمولاً زیاد با دوام نیستند و نیز پس از محاسبات می‌توان به قیمت و هزینه‌های بالاتر آن در تولید اشاره کرد.

در تولید انواع ماکت جنگنده که در فروشگاه ها برای فروش دیده میشود عموما از مواد رزینی برای تولید آن ها استفاده میشود.

٣) شکل دهی خلأ

این مدل سازی یکی دیگر از روش‌های جایگزین بالا به شمار می‌آید که این طریقه ساخت بیشتر به مهارت سازنده خود نیاز است و جزئیات باید توسط مدل ساز ارائه گردد.

۴) مدلسازی کاغذی

 این مدل سازی تجاری معمولاً توسط طراحان آلمانی و اروپایی شرقی چاپ می‌شوند که بسیاری از این الگوها به صورت رایگان در شبکه‌های مجازی و اینترنتی قابل دستیابی هستند.

۵) استفاده از چوب در ساخت ماکت

ساخت این کیت‌ها و ماکت‌ها از طریق چوب سابقه تاریخی زیادی دارد و به زمان جنگ جهانی اول تا دهه ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد که در آن زمان با استفاده از چوب بامبو یا بالسا اقدام به ساخت مدل‌ها با وزن سبک می‌کردند.

یکی از معایب بزرگ این نوع از مدل سازی زمانبر بودن زیاد ساخت تولید آن می‌باشد.

۶) الیاف کربن و فایبرگلاس در ساخت مدل‌ها

امروز استفاده از فایبرگلاس‌ها و الیاف کربن در ساخت ماکت‌هایی همچون هواپیما هلیکوپتر و جنگنده بسیار رایج شده است.

ماکت هواپیمای جنگنده اف-14
ماکت هواپیمای جنگنده اف-14

به عنوان مثال در ساخت قسمت‌های اصلی بالگردها و تیغه‌های موتور اغلب از فیبر کربن به همراه اسپارها در بال‌های هواپیمای استفاده می‌شود.

کنترل ماکت‌های پرنده یا غیر استاتیک به چه صورت از کیت‌های هواپیما معمولاً نسخه کوچک شده از هواپیماهایی با مقیاس کامل هستند در حالی که ممکن است بعضی از این کیت‌ها بدون شباهت به نسخه واقعی ساخته شده باشند.

سه اصل و حالت کلی برای کنترل و هدایت مدل‌های پرنده وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • هواپیماهای مدل پرواز آزاد
  • هواپیماهای مدل خط کنترل
  • هواپیماهای کنترل از طریق رادیو
ماکت ماهان ایر 747 هواپیما
ماکت ماهان ایر 747 هواپیما

کاربردترین روش در ساخت این مدل‌ها استفاده از کنترل‌های رادیویی جهت مدل‌های پرنده می‌باشد که می‌توان از کوادکوپترها و هلیکوپترهای کنترلی نام کنترل کننده‌های پرواز ابتدایی برای اولین بار در ماکت‌های پرنده هلیکوپتر استفاده شده‌اند.

خلبان مشاور
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *