
بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان ایرباس A380 غول پرنده دنیا!!!

هواپیمای مسافربری ایرباس A380 بزرگترین و گران قیمت ترین هواپیمای مسافربری دنیا بوده که جهان را با فضای داخلی شیک و جادار خود تحت تاثیر قرار داده است
این هواپیمای چهار موتوره و دو طبقه قابلیت جابجایی تعداد زیادی مسافر را دارد و کاربرد آن در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی میباشد
مدل «باری» این هواپیما یعنی ای۳۸۰–۸۰۰اف دومین هواپیمای غول پیکر باری دنیا، بعد از هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ میباشد
تولید این هواپیما با جابه جایی بالای مسافر توانست به ترافیک هوایی نیز کمک مهمی کند و سیستم مناسب مصرف سوخت این هواپیما به حفظ محیط زیست وکاهش آلودگی در زمین کمک کرده است.
برای اطلاعات بیشتر درمورد هواپیماهای مسافربری دیگر میتوانید با خلبان مشاور همراه باشید.
مشخصات عمومی

نوع: هواپیمای مسافربری
خدمه: 2 نفر خلبان و 212 نفر مهماندار
تعداد مسافران: حداقل ۵۵۵ نفر در سه کلاس یا ۸۴۰ نفر در یک کلاس.
حداکثر توان سرعت: 1185 کیلومتر در ساعت
سرعت معمول پروازی: 903 کیلومتر در ساعت
سرعت فرود: 256 کیلومتر در ساعت
نرخ اوجگیری: 3500 پا بر دقیقه
سقف پروازی: ۴۲٫۹۸۰ فوت
حداکثر وزن برای برخاستن: حدود ۵۶۰ هزار کیلوگرم
موتور ها: چهار موتور توربوفن آربی-۹۶۷ ساخت رولزرویس
قیمت تخمینی: حدود ۲۹۶ تا ۳۱۶ میلیون دلار
حقایق جالب درمورد هواپیمای ایرباس A380
- این هواپبما توسط دو خلبان هدایت میشود، در واقع تفاوتی بین پرواز ۳۰ مسافر با ۵۲۶ مسافر وجود ندارد.هدایت این هواپیما بسیار راحت بوده و بر خلاف وزنش ویژگیهای هدایتی آن به یک هواپیمای کوچک شبیه است
- اِی۳۸۰ محصول اروپایی میباشد و بالها و موتور آن در انگلیس، بدنه و دم در آلمان و اسپانیا ساخته شدهاند. سر هم بندی نهایی در کشور فرانسه صورت میگیرد. بعضی متخصصین این مدل را نماد اروپا مینامند.
- هواپیمایی سنگاپور که اولین کاربر ۳۸۰ بود اولین هواپیمای خود را در سال ۲۰۰۷ دریافت نمود. این شرکت هواپیمایی گزارش کرد که مصرف سوخت اِی ۳۸۰ بیست درصد کمتر از ناوگان ۷۴۷ های این شرکت میباشد
- ایرباس اِی۳۸۰ سیستم سرگرمی حین پرواز خارق العاده ای دارد: بر روی دماغه و بالای دم هواپیما دوربینهایی قرار داه شده اند که میتوانید به وسیله آنها منظرهای شگفت انگیز از دنیای زیر پایتان را ببنید
- تنها 20 فرودگاه در جهان خدمات اِی ۳۸۰را مدیریت میکنند که این به معنای باندهایی طویل تر، تاکسی ویهایی با عرض بیشتر و فضای آزاد در بوردینگ گیت میباشد که هواپیما در آن پارک شود.

- ایرلاین های هواپیمایی امارات با داشتن بیش از ۶۷ فروند، بزرگترین کاربر این هواپیما میباشد
- 22 درصد از این هواپیما از پلاستیک تقویت شده با کربن فایبر میباشد؛ هر چند طراحان ۸۵ درصد از این هواپیما را از مواد قابل بازیافت ساختهاند.
- هر ایرباس ای ۳۸۰ بیش از مبلغ 414.4 میلیون دلار معادل تقریبی 1214 میلیارد تومان ارزش دارد
- برای رنگ کردن بدنهی ای ۳۸۰ به ۳۶ هزار لیتر رنگ احتیاج است. با این حجم رنگ میتوان سقف کلیسای سیستین در واتیکان را ۹۷ بار رنگ آمیزی کرد.
برای اطلاعات بیشتر درمورد قسمت های مختلف هواپیما کلیک کنید.

- این هواپیما دارای ۲۴/۱متر ارتفاع میباشد که با یک ساختمان ۱۰ طبقه برابری میکند، وزن ۵۸۰ تنی ایرباس اِی ۳۸۰ برابر با ۱۶۵ فیل میباشد
- ایرباس اِی ۳۸۰ میتواند ۳ هزار چمدان را در خود جای دهد و این یعنی به ازای هر سرنشین امکان حمل ۵/۷ عدد چمدان وجود دارد
- در چیدمان ۵۲۵ نفره، ایرباس ای ۳۸۰ به ازای هر سرنشین ۴/۰۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میشود که در مقایسه با سایر هواپیماهای بزرگ ۱۷ درصد کمترمیباشد
- با وجود جمعیت زیاد در این هواپیما کابین به گونه ای طراحی شده است که بسیار آرام بوده و نسبت به سایر هواپیماها احتیاج شما را برای استفاده از هدفونهای کاهش نویز برطرف میسازد. لذا مسافران در آرامش بسیار قرار خواهند داشت.

- هواپیماهای سفارشی تولید شده برای ایرلاین امارات، در بخش فرست کلاس قسمت دوش بسیار لوکس و یک سالن خصوصی نوشیدنی دارند
- در آزمایش تخلیهی هواپیما در شرایط اضطراری می بایست ۸۵۳ مسافر بههمراه ۲۰ خدمه در عرض ۹۰ ثانیه از هواپیما خارج شده باشند و جالب این است که در هنگام انجام تست درحالیکه نیمی از ۱۶ خروجی هواپیما بسته شده بود این عملیات در ۷۸ ثانیه با موفقیت به اتمام رسید
مدلهای مختلف ایر باس ای ۳۸۰
این هواپیما در 4 مدل مختلف تولید شده است که عبارت است از:
ای۳۸۰–۷۰۰ بدنه کوتاه.
ای۳۸۰–۸۰۰ برای حمل مسافر در سه کلاس.
ای۳۸۰–۸۰۰اف مدل ترابری با توان حمل ۱۵۰ تن بار.
ای۳۸۰–۹۰۰ بدنه طولانی برای حمل مسافران بیشتر.
ویژگی های منحصر به فرد a380
قابلیت معکوس سازی رانش موتور

ای ۳۸۰ در ابتدا فاقد توانایی معکوس سازی رانش موتور (reverse thrust) بود (توانایی معکوس کردن جریان موتور هواپیما برای استفاده بهعنوان ترمز در هنگام فرود). مهندسان بعدها در توسعهی موتورها این قابلیت را به ای ۳۸۰ اضافه کردند.
دو موتور داخلی ای ۳۸۰به توانایی معکوس سازی رانش موتور مجهز میباشند چون به علت عرض زیاد هواپیما در صورتی که دو موتور بیرونی نیز به این قابلیت مجهز باشند ممکن است گرد و غبار را از اطراف باند به هوا بلند کنند.
سیستم پرواز کامپیوتری
قابلیت پرواز با سیم (fly-by-wire) به خلبان کمک میکند تا پروازی راحت و نرم را تجربه کند چون نیاز کمتری به حرکات فیزیکی خلبان میباشد.
دراین هواپیماها دیگر خلبان با یک اهرم هیدرولیکی سخت هواپیما را کنترل نمیکند بلکه کنترل با یک جوی استیک انجام میشود که به کامپیوتر پرواز متصل میباشد. کامپیوتر اطلاعات دریافت شده از جوی استیک را پردازش میکند و دستور را به فلپها انتقال میدهد.
کابین شیشه ای

ایرباس هزینهی گزافی را برای توسعهی کابین اِی ۳۸۰ صرف کرده است. در ساخت کابین این هواپیما از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است. در کابین اِی ۳۸۰ سیستم (هد آپ دیسپلی) و ۸ عدد نمایشگر در اختیار خلبان و کمک خلبان قرار دارند. اندازه صفحههای نمایشگر اطلاعات بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر است. ابزارهای ناوبری تمام اتوماتیک میباشند. کابین خلبان ایرباس ای۳۸۰ دارای دوربین نمایش هواپیما از بیرون٫ صفحه کلید و دارای سیستم حرفه ای ناوبری و جهتیابی است.
موتورها

a380 توسط چهار موتور جت نیرودهی میشود که هر یک حداکثر نیرویی برابر ۷۰٬۰۰۰ پوند ایجاد میکنند.
با توجه به نوع سفارش، این هواپیما به موتورهای بریتانیایی رولز رویس هلدینگ یا موتورهای آمریکایی شرکتهای جنرال الکتریک و پرت اند ویتنی مجهز میشوند.
به وسیله این موتورها عملیات بلند شدن میتواند در باندی تقریباً به طول ۳ کیلومتر در سطح دریا در دمای ۱۵ درجه بالای صفر با حداکثر وزن انجام شود.
هر کدام از این موتورها در مقایسه با موتورهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حدود ۷٬۰۰۰ پوند قدرت بیشتری دارند، که البته با توجه به وزن بیشتر هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ که به مراتب از جامبوجت بالاتر است چنین مسئلهای طبیعی میباشد
چرخ های هواپیما

این هواپیما شامل ۲۲ چرخ و ساخت شرکت گودریچ است که شامل دوپایه زیر بال هر یک با ۴ چرخ، دوپایه مرکزی زیر بدنه هرکدام با ۶ چرخ، و دو چرخ دماغه هواپیما است. اِی ۳۸۰ میتواند دور ۱۸۰ درجهای را در مسافتی به طول ۵۶٫۵ متر انجام دهد، که ۳٫۵ متر از ۶۰ متر استاندارد ابعاد فرودگاهها کمتر است.
حوادث و سوانح
ای ۳۸۰ یکی از ایمنترین هواپیماها میباشد بهطوریکه تاکنون هیچ حادثهی منجر به مرگ و سقوطی نداشته است. در سال ۲۰۱۰ یک ای ۳۸۰خطوط هوایی کانتاس در مسیر سنگاپور دچار مشکل موتور شد و بدون هیچ حادثه ای فرود اضطراری را انجام داد.
علت های توقف ساخت A380
در فوریه ۲۰۱۹ ایرباس اعلام کرد که قصد دارد ساخت این هواپیما را به دلیل فروش کمتر از انتظار تا سال ۲۰۲۱ (میلادی) متوقف کند.
ظرفیت بالای مسافربری

بزرگ بودن ایرباس ای ۳۸۰ و ظرفیت بالای مسافربری آن در ابتدا برای شرکتهای هواپیمایی که تصور میکردند این هواپیما هزینهها را کاهش خواهد داد، بسیار هیجانانگیز بود.ایرباس ای ۳۸۰ با ظرفیت ۵۴۴ مسافر، فقط زمانی سودآور است که هواپیما پر باشد. هر صندلی خالی هزینه مضاعفی برای شرکت در جهت تامین هزینه سوخت این هواپیمای بزرگ دو طبقه میباشد.
نبود بازار دست دوم
علاوه بر نبود مشتری برای سفارش تولید ایرباس ای ۳۸۰، بازار دسته دوم نیز برای این هواپیمای غول پیکر وجود ندارد. شرکت هواپیمایی سنگاپور که یکی از اولین شرکتهای هواپیمایی است که با ایرباس ای ۳۸۰ مسافران را جابهجا کرد، پس از برگرداندن هواپیما به فرانسه متوجه شد که مشتری برای ایرباس ای ۳۸۰ دسته دوم وجود ندارد و در نتیجه شرکت تصمیم گرفت هواپیما در این کشور اوراق شود.
منابع
/https://www.britishairways.com