هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۷۷ یکی از بزرگترین و مجهزترین هواپیماهای جهان!!!
بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی مشهور، تجاری و دوموتوره است که توسط شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ در مدل های مختلف طراحی و نخستین بار در سال ۱۹۹۴ بوسیله خلبان جان ای کاشمن به پرواز درآمده است.
این هواپیما با قابلیت حمل و جابجایی 300 تا ۵۵۰ نفر مسافر می تواند مسافتی در حدود ۱۰ تا ۱۷ هزار کیلومتر را به راحتی طی کند.
بوئینگ ۷۷۷ اولین هواپیمای تجاری دنیاست که تمام مراحل طراحی و ساخت آن به کمک نرم افزارهای کامپیوتری انجام گرفتهاست. برای طراحی این هواپیما هیچ طرحی روی کاغذ کشیده نشده و همه کارها توسط نرمافزاری به نام کتیا شبیهسازی شده است.
از جمله رقبای این هواپیمای تجاری میتوان به ایرباس ای۳۳۰ و ایرباس a۳۸۰ اشاره کرد.
برای توضیحات بیشتر با خلبان مشاور همراه باشید.
مشخصات عمومی هواپیمای 777
- نوع هواپیما: جت مسافربری
- کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
- شرکت سازنده: بوئینگ
- خدمه: دو نفر خلبان
- نخستین پرواز: ۱۹۹۴
- آغاز بکارگیری: ۱۹۹۵، ایرلاین یونایتد
- وضعیت کنونی: در حال خدمت
- بکارگیرنده ها: ایالات متحده آمریکا، فرانسه و امارات
- تعداد ساختهشده: در حدود ۱۱۸۰ فروند
- بهای هر فروند: ۲۷۰ تا ۳۱۰ میلیون دلار
- ارتفاع بدنه: ۱۸٫۵ متر
- عرض کابین: ۵٫۸۶ متر
- عرض بدنه: ۶٫۱۹ متر
تاریخچه
در دهه ۷۰ میلادی شرکت بوئینگ تصمیم گرفت با جایگزین کردن بوئینگ ۷۷۷ بجای هواپیماهای مسافربری ۷۲۷ و ۷۵۷ به رقابت با رقابت با ایرباس ای۳۰۰ بپردازد.
در ابتدا پس از تولید بوئینگ ۷۴۷ شرکتهای هواپیمایی تمایل چندانی به پشتیبانی از پروژه جدید بوئینگ نداشتند، چراکه هواپیمایی با قابلیت بهتر انجام پروازهای بین قارهای را ترجیح میدادند.
اما در آخر چیزی که ۷۷۷ را از دیگر محصولات بوئینگ متمایز کرد، توجه ویژه شرکت سازنده به نظرات و پیشنهادات شرکتهای هواپیمایی دنبا به عنوان مشتری میباشد.
این شرکت برای اولین بار از چندین شرکت هواپیمایی نظیر یونایتد ایرلاینز، آل نیپون ایرویز و بریتیش ایرویز خواست که به عنوان مشاور در فرایند طراحی بوئینگ ۷۴۷ با این شرکت همکاری کنند.
در حال حاضر شرکت هواپیمایی امارات با خرید حدود ۵۸ فروند از این هواپیما بزرگترین شرکت دارنده بوئینگ ۷۴۷ در دنیا بحساب می آید که اکنون در حال مذاکره برای خرید ۱۳ فروند دیگر میباشد.
ویژگی های بوئینگ 777
بوئینگ مجموعهای از پیشرفتهترین و جدیدترین تکنولوژی های خود در صنعت هوافضا را برای اولین بار در ۷۷۷ ارائه کرد که در ادامه به صورت مختصر به آنها اشاره خواهیم کرد
سیستم پیشرانه
هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ دارای ۲ موتور هواپیما است که موتورهای استفاده شده در آن به عنوان قدرتمندترین و بزرگترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.
بطوریکه قطر هر یک از این موتورها از قطر بدنه ی بوئینگ ۷۳۷ بیشتر است.
ارابه های فرود
ارابههای فرود این هواپیما که هر کدام 6 چرخ دارند با وزنی معادل ۲۳۳۷۰ کیلوگرم بزرگترین ارابههای فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار گرفته شده است که در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار میرود.
که بوسیله ی آن می توانیم این هواپیما را از بقیه ی مدل ها تشخیص دهیم.
سیستم کنترل پرواز
ویژگی جالب دیگری که در این هواپیما بکار رفته است مجهز بودنش به سیستم Control yoke میباشد که در هواپیماهای شکاری و هواپیماهای جدید شرکت ایرباس استفاده میشود.
شرکت بوئینگ معتقد است خلبانها با سیستمهای Stick and rubber کنترل بهتری بر روی وسیله خود دارند.
از دیگر ویژگی ها و قابلیت های مهم این هواپیما میتوان بصورت تیتروار به موارد زیر اشاره کرد:
- سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر
- کیف پروازی الکترونیکی مجهز به کامپیوتر
- کاکپیت شیشهای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع
- ظرفیت سوار کردن و جابجایی ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر
- استفاده از مواد کامپوزیت در قیمت های مختلف بدنه هواپیما
- سیستمهای اویونیکی پیشرفته با قابلیت همگام سازگاری با نرمافزارهای گوناگون
- برد پروازی در حدود ۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر(۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی)
- مجهز بودن به بزرگترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار در بین هواپیماهای تجاری
شرکت هواپیمایی بویینگ اکثر این دستآوردهای جدید را مدیون کار بر پروژه جدید خود میداند.
مدل های مختلف هواپیمای بوئینگ ۷۷۷
بوئینگ تاکنون چهار گونه مختلف از این هواپیما را با اندازه و گنجایش های مختلف به نامهای ۷۷۷–۲۰۰، ۷۷۷–۲۰۰ ای آر، ۷۷۷–۳۰۰ و ۷۷۷–۳۰۰ ای آر به بازار عرضه کردهاست
بوئینگ ۷۷۷–۲۰۰
مدل ۲۰۰ اولین نسخه از بوئینگ ۷۷۷ بود که توسط اولین مشتری اش، شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز به تولید انبوه رسید و نخستین پرواز خود را با آن
در سال ۱۹۹۵ توسط مرکز آزمایشهای غیرمخرب بوئینگ انجام داد و دادههای مفیدی برای ساخت مدلهای بعدی ۷۷۷ فراهم آورد.
بوئینگ ۷۷۷–۲۰۰ ای آر
این هواپیما که نخست ۷۷۷–۲۰۰ آی جی دبلیو نام داشت، با توانایی حمل سوخت بیشتری نسبت به مدل ۲۰۰ به بازار عرضه شد که همین ویژگی سبب افزایش برد پروازی آن تا ۷۷۰۰ مایل دریایی (۱۴۳۰۰ کیلومتر) شده است.
این مدل با فروشی در حدود ۴۲۵ فروند، از سایر مدلهای ۷۷۷ بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. نخستین فروند از این مدل در فوریه ۱۹۹۵ به بریتیش ایرویز واگذار شد.هواپیمای
بوئینگ ۷۷۷–۳۰۰
تنها تفاوت این گونه با مدل ۲۰۰ در طول بیشتر بدنه آن میباشد. شرکت بوئینگ این مدل را به عنوان جایگزینی برای ۷۴۷–۱۰۰ و ۲۰۰ به بازار عرضه کرد.
۷۷۷–۳۰۰ با برد پروازی در حدود ۱۰۶۰۰ کیلومتر و از نظر گنجایش مسافر تقریباً مشابه مدل های قدیمی ۷۴۷ است با این تفاوت که مصرف سوخت اش تنها یک سوم آنها میباشد و هزینه نگهداری آن نیز بسیار پایین تر میباشد.
این مدل معادل مستقیمی در محصولات شرکت رقیب خود یعنی ایرباس ندارد اما ای ۳۴۰–۶۰۰ را میتوان با آن قابل مقایسه دانست.
بوئینگ ۷۷۷–۳۰۰ ای آر
این مدل در پی تصمیم بوئینگ برای تبدیل ۷۴۷ به یک گونه باری به عنوان جایگزینی برای ۷۴۷–۴۰۰ طراحی و توسط ایرفرانس افتتاح شده است.
نخستین پرواز این هواپیما در ۲۴ فوریه ۲۰۰۳ انجام گرفت و اولین فروند از آن در ۲۹ آوریل ۲۰۰۴ به ایرفرانس واگذار شده است.
در ساخت ۷۷۷–۳۰۰ ای آر اصلاحات زیادی نسبت به مدلهای قبلی صورت گرفته که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:
- تجهیز شدن به موتورهای GE90-115B با قدرت رانشی معادل ۵۱۳ کیلونیوتن که قدرتمندترین موتور جت حال حاضر در جهان بحساب می آید.
- برد پروازی معادل ۱۴۵۹۴ کیلومتر با ۳۶۵ مسافر در چیدمان سه کلاسه است.
- ارابههای فرود جدید، مخازن سوخت اضافی و سازه تقویت شده و…
اولین سانحه بوئینگ 777
اولین سانحه این هواپیما در هفدهم ژانویه سال 2008 میلادی در پرواز پکن به لندن رخ داد که منجر به از دست رفتن هواپیما شد. این هواپیما که از پکن به سمت لندن در حال پرواز بود، در 300 متری باند فرودگاه هیثرو لندن دچار سانحه شد.
در این سانحه که علت آن وجود کریستالهای یخ در مبدل حرارتی سوخت موتور هواپیما عنوان شد، 47 نفر زخمی شدند و هواپیمای سانحه دیده نیز از رده خارج شد.
منابع
/https://www.boeing.com/commercial/777
https://www.boeing.com/history/products/777.page
/https://modernairliners.com/boeing-777/boeing-777-specs