جنگنده قاهر 313

قاهر اف 313

جنگنده قاهر 313 یکی از پیشرفته ترین جنگنده های نسل پنجم و تمام ایرانی!!!

تاکسی کردن قاهر 313 بر روی باند فرودگاه
تاکسی کردن قاهر 313 بر روی باند فرودگاه

قاهر یک هواپیمای نظامی و آموزشی سبک، دوموتوره و تک‌ سرنشینه با قابلیت پشتیبانی نزدیک است که توسط سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در دست توسعه میباشد.

پروژه ساخت جنگنده قاهر برنامه ای برای ساخت نوعی جت جنگندهٔ تک‌ سرنشین و پنهان‌کار در ایران است که تمام مراحل طراحی و ساخت جنگنده قاهر اف-۳۱۳ را دانشمندان و متخصصان ایرانی قبل از آغار طراحی و تولید جنگنده کوثر انجام دادند.

اولین پیش‌نمونه  آن در ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ توسط رئیس‌جمهور وقت ایران محمود احمدی‌نژاد رونمایی شد. این جت جنگنده در روز ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ آزمایش‌های حرکت بر روی باند (تاکسی) را انجام داد و در بهمن ماه همان سال انجام تست فست تاکسی (سرعت‌گیری در باند فرودگاه تا پرواز) توسط سرتیپ دهقان تایید شد.

برای توضیحات بیشتر با خلبان مشاور همراه باشید.

مشخصات عمومی 

خدمه: ۱ افسر خلبان
طول: ۱۴ متر
پهنای بال: ۸ متر
ارتفاع: ۳٫۵ متر

ویژگی های خاص جنگنده قاهر 313

این جنگنده توانایی حمل تسلیحات و جنگ افزار های پیشرفته بومی را دارد و از قدرت تهاجمی بالا برخوردار است. قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگی هواپیمای قاهر۳۱۳ می‌باشد

همچنین گفته شده‌است که این جنگنده ایرانی قادر است، ۴ موشک هوا به هوا کوتاه برد را در محفظه داخلی خود جای دهد.

تصویری از نمای عقب قاهر
تصویری از نمای عقب و موتور قاهر313

این جنگنده توانایی حمل تسلیحات و جنگ افزار های پیشرفته بومی را دارد و از قدرت تهاجمی بالایی نیز برخوردار است. قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگی هواپیمای قاهر۳۱۳ می‌باشد.

همچنین طبق اظهارات متخصصین، جنگنده قاهر دارای سطح مقطع راداری بسیار کم بوده (که به رادار گریزی این جنگنده کمک بسیاری کرده است)و با تجهیزات پیشرفته ساخته شده و به سامانه‌های الکترواویونیک مجهزاست.

درباره وزن قاهر ۳۱۳ عدد مشخصی تاکنون اعلام نشده اما می توان وزن این جنگنده ایرانی را در حدود ۱۵ الی ۲۰ تن تخمین زد که به راحتی دو دستگاه موتور اوج یا جی ۸۵ که یکی در داخل تولید می شود و دیگری نیز که تعداد زیادی از آن در کشور موجود است می توانند توان مورد نیاز برای پرواز و عملیات های “قاهر” را تامین کنند.

البته نکته مهم دیگر این است که با استفاده از دو موتور، توان بیشتری برای مانور هواپیما ایجاد شده و از طرف دیگر نیز در صورت از دست رفتن یک موتور هواپیما به هر دلیل می توان جنگنده را حفظ کرده و از سقوط آن جلوگیری کرد.

اهداف و ماموریت های جنگنده قاهر 313

تا به امروز به صورت دقیق به ماموریت قاهر ۳۱۳ اشاره نشده و البته هنوز وضعیت نوع تسلیحات قابل حمل توسط این جنگنده نیز مشخص نیست و در عین حال بحث رادار گریزی هم نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد

اما با وجود شکل ظاهری پرنده و سامانه اپتیکی نصب شده در زیر دماغه می توان حدس هایی درباره ماموریت احتمالی و بخشی از تسلیحات قابل حمل توسط قاهر زد.

تصویری از نمای جلوی قاهر اف 313
تصویری از نمای جلوی قاهر اف 313

از سوی دیگر با توجه به اینکه انواع موشک های هوا به زمین، هوا به دریا، و هوا به هوا (مانند فکور) در داخل کشورمان ساخته می شود، هر نوع نیاز تسلیحاتی این جنگنده نیز توسط صنایع دفاعی کشورمان به صورت بومی تولید خواهد شد.

 

واکنش‌ رسانه‌های خارجی نسبت به این موضوع

سایت بیزینس اینسایدر با اشاره به شباهت قاهر ۳۱۳ به اف-۱۸ و جنگنده اف۲۲ آن را دارای قابلیت‌های خاص معرفی کرد و سایت میلیتاری فکتوری از آن به عنوان یک جنگنده نسل ۵ یاد کرد و به بیان ویژگی‌های آن پرداخت.

خبرگزاری اسپونیک روسیه در گزارشی به معرفی جنگنده های در حال توسعه و عملیاتی نسل 5 جهان پرداخته است. در این گزارش، طرح جنگنده قاهر 313 نیز به عنوان یک جنگنده نسل 5 وهم تراز با جنگنده “اف 18 ” آمريکا اعلام کرده است. 

برخی از شخصیت‌های خارجی مانند تال اینبار، کارشناس هوانوردی اسرائیلی و دیوید چنسیوتی، کارشناس هوانوردی و خلبان سابق نیروی هوایی ایتالیا هم، قاهر ۳۱۳ را صرفا یک ماکت و یک هواپیمای بدون سرنشین دانسته و آن را فارغ از قدرت عملیاتی معرفی کردند.

اما مسئولان کشور ایران در پاسخ به هجمه ایجاد شده بیان کردند که این جنگنده با استفاده از قابلیت ویژه خود، می‌تواند تهدید جدی برای بالگرد‌های دشمن در منطقه باشد و نیز به بررسی ویژگی‌های برتر این جنگنده پرداختند و آن‌ها را یدین صورت عنوان کردند:

جنگنده قاهر 313 در نمایشگاه صنایع هوایی وزارت دفاع
جنگنده قاهر 313 در نمایشگاه صنایع هوایی وزارت دفاع

۱- در این جنگنده از دو ورودی و مکنده هوا برای رساندن اکسیژن به موتور استفاده شده‌است؛ با توجه به زاویه غیر مستقیم ورودی هوا نسبت به موتور، بازتاب راداری آن کاهش یافته تا بتواند انرژی موجی رادار را جذب کند، همانند آن چیزی که در اف۳۵ لایتنینگ۲ دیده می‌شود.

۲- در قاهر ۳۱۳ گاز‌های داغ خروجی موتور قبل از خروج با هوای خنک مخلوط می‌شوند، تا تأثیر گرمایی بر سطح هواپیما را کاهش دهند.

۳- در ساخت بدنه این جنگنده از مواد جاذب راداری استفاده شده‌است، تا انرژی موجی را جذب و بازتاب راداری آن کاهش یابد.

۴- در قاهر ۳۱۳ با توجه به طول ۱۶ متری و ارتفاع کم ۴ متری که برآورد شده‌است، هواپیما دارای دو محفظه با ظرفیت دو عدد بمب ۲۰۰۰ پوندی یا تعداد بیشتری موشک هوابه‌سطح، یا حداقل ۶ موشک هوابه‌هوا در رسته آر-۱۷ یا پی‌ال-۱۲ می‌باشد.

تصویری غرور آفرین از قاهر 313
تصویری غرور آفرین از قاهر 313

آنچه که در نهایت باید گفت، این است که قاهر اف ۳۱۳ ایرانی در ابتدای راهی طولانی قرار دارد اما با وجود همه دشواری ها، تحریم ها و مشکلات موجود در مسیر، آرام آرام در مسیر توسعه قرار گرفته و در آینده ای نه چندان دور نمونه اصلی این جنگنده ساخته شده و پس ار انجام تست های بعدی و در صورت سفارش به تولید خواهد رسید.

منابع

http://www.shabestan.ir/detail/News/722863

/http://www.irdiplomacy.ir

https://www.iribnews.ir/fa/news/1592521/%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D9%81-313-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C

خلبان مشاور
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *