هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ بزرگترین هواپیمای ترابری جهان!!!

225 1 1024x545 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
تیک آف زیبای هواپیمای آنتونوف ۲۲۵

آنتونوف ۲۲۵ مریا غول پیکرترین دارای ۶ موتور هواپیما است که فقط یک فروند از آن ساخته شد، هواپیمایی باری فوق سنگین استراتژیک طراحی شده توسط شوروی در دهه ۸۰ میلادی می باشد که پس ازفروپاشی شوروی تولید آن در اوکراین دنبال شد.

 برعکس خیال بسیاری از مردم که ایرباس A380 را بزرگترین هواپیمای دنیا می دانند انتونوف بزرگ‌ ترین، طویل ترین و سنگین وزن ترین هواپیمای بال‌ ثابت دنیا بوده که دارای ۳۲ چرخ میباشد.

strategic airlifter antonov an 225 mriya 1024x638 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ مریا

مساحت بال های این هواپیما به قدری بزرگ است که در ماموریت جدید خود یک ژنراتور برق ۱۱۷ تنی را برای یک شرکت معدنی به غرب استرالیا می‌برد

این هواپیما در سال ۸۹ میلادی محموله باری به وزنی در حدود صد و پنجاه تن را بلند کرد و رکوردهای جهانی را شکست.‌

برای توضیحات بیشتر با خلبان مشاور همراه باشید.

مشخصات هواپیمای آنتونوف ۲۲۵

  • خدمه: ۲ نفر خلبان و۴ خدمه پرواز
  • حداکثر وزن هنگام برخاست: ششصد هزار کیلو گرم
  • بشینه وزن بار: دویست و پنجاه هزار کیلو گرم
  • طول: ۸۴ متر
  • دهانه بال: ۸۸٫۴۰ متر
  • ارتفاع: ۱۸٫۱۰ متر
  • پیشرانه: شش موتور توربوفن 
  • سرعت کروز: حدود  ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • برد پروازی: حدود  ۱۵۴۰۰ کیلومتر

هدف از طراحی این هواپیما

منظور از ساخت این هواپیما توسط شوروی، حمل و جا به جایی (سفینه فضایی بوران) بود.

buran 225 1024x598 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
جا به جایی سفینه فضایی بوران توسط آنتونوف ۲۲۵

مریا در انتهای آنتونوف ۲۲۵ به معنای رویا در زبان اکراینی میباشد

اولین نمونه انتونوف ۲۲۵ در سال ۱۹۹۸ تکمیل شد. در ابتدا قرار بود دو نمونه از این هواپیما وارد ناوگان هوایی شوروی بشود اما هیچ وقت نمونه دوم آن تولید نشد.

این هواپیما توانایی حمل و نگهداری بارهای بسیار سنگین و بسیار بزرگ را دارد.

ویژگی های عمومی انتونوف ۲۲۵ 

این هواپیما با داشتن ۱۷ خدمه پروازی توانایی منتقل کردن ۱۵۰۰ نفر را دارد. مخازن سوخت این هواپیما ۲۸۰ تن سوخت را  در خود نگه می دارند که امکان پرواز دوازده ساعته را برای این هواپیما بوجود می آورند

آنتونوف ۲۲۵ توانایی پرواز با تانکر سوخت پر تا ۱۵۴۰۰ کیلومتر را دارا می باشد و با بیشینه بار قادر است ۴ هزار کیلومتر مسافت را بپیماید

آنتونوف دارای۶ موتور قدرتمند ساخت شرکت آنتونوف اوکراین است که این موتورها می‌توانند معادل ۱٫۵ میلیون نیوتون (۱۲۵۰۰۰ کیلوگرم) نیروی رانش ایجاد کنند این موتورها در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف می‌کنند.

s90z41eintv21 1024x630 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
نمایش عظمت آنتونوف ۲۲۵ در کنار وسایل پرنده دیگر

باک های سوخت انتونوف قابلیت سوختگیری به میزان ۲۸۰ تن را دارا می‌باشد و این هواپیما در حالت عادی در هر ساعت حدود ۱۸ تن سوخت مصرف می‌کند 

جالب است بدانید این هواپیما دارای ۸۰ صندلی ویژه مسافر نیز می‌باشد و ممکن است سوخت‌گیری آن تا یک روز و نیم طول بکشد.

یکی از معایب این هواپیما ارتفاع خلبان با زمین در هنگام فرود یا پرواز است که تقریباً ۱۰ متر می‌باشد 

ویژگی های خاص آنتونوف ۲۲۵

آنتونوف ۲۲۵ مریا می‌تواند به صورت همزمان ۱۰ تانک اصلی میدان نبرد را حمل کند

maxresdefault 1024x576 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
تصویری جالب ازقدرت بالای هواپیمای آنتونوف ۲۲۵

از دیگر توانایی های  این هواپیما حمل بار به صورت خارجی می‌باشد یعنی می‌توان با قرار دادن قسمتی در روی بدنه هواپیما بارهای عظیم و سنگین  را نیز جا به جا کرد  همانطور که در سال ۱۹۸۹ شاتل روسی بوران را حمل نمود.

از جا به جایی های مهم انتونوف بعد از بازسازی مشود به حمل ژنراتورهای برق، بارگیری ماشین ها، وسایل و خدمه یک شرکت اتومبیل رانی برای شرکت در مسابقات و نیز همچنین بارگیری یک واگن قطار به همراه ریل اش به وزن ۱۰۹ تن نام برد.

این هواپیما قابلیت حمل بار تا ۲۵۰ تن را دارا است.

یکی از ویژگی های حیرت آور این هواپیما توانایی آن در انجام حرکتی به اصطلاح زانو زدن است، به معنی قرار گرفتن دماغه هواپیما در حالتی موسوم به «زانو زدن» برای بهتر و راحتتر انجام شدن عملیات بارگیری میباشد.

5e95f8358427e977b568f29e 1024x714 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
قابلیت جا به جایی تانک توسط انتونوف ۲۲۵

آنتونوف ۲۲۵ هنوز هم یکی از هواپیماهای پرکاربرد میباشد و توانایی جابه جایی های سریع و بزرگ، این هواپیما را به وسیله ای تبدیل کرده تا سازمان های بین المللی در شرایط اضطراری و بحران‌ها توجه خاصی به آن داشته باشند.

هزینه تولید هر فروند آنتونوف مریا حدودا بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است

مدل های مختلف هواپیمای آنتونوف

آنتونوف-۷۴

در سال ۸۲ میلادی دولت شوروی خواستار هواپیمایی با توان نشست و برخاست کوتاه برای عملیات در قطب شمال و جنوب شد.

74 1024x576 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
هواپیمای آنتونوف-۷۴

شرکت هواپیمایی آنتونوف با تغییراتی  در افزایش قدرت موتور و اصلاحاتی  در بال و بدنه نسخه جدید آنتونوف ۷۴ را توسعه داد.

این هواپیما برای عملیات در مناطق قطبی و فرود با چرخ های مجهز شده به اسکی در دمای ۶۰ درجه زیر صفر طراحی شده است.

این هواپیما قابلیت حمل ۵۲ سرباز و ده تن بار را حمل دارد. برد آن حدود ۵۳۰۰ کیلومتر است  ولی با ۱۰ تن بار چیزی در حدود ۱۱۵۰کیلومتر میباشد.

آنتونوف-۱۴۰

آنتونوف ۱۴۰ یا ایران -۱۴۰ هواپیمایی ملخ دار است که ویژگی‌های بارز این هواپیما نسبت به مدل‌های قبلی به این صورت میباشند:

140 1024x683 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
آنتونوف-۱۴۰

سقف پروازی بلندتر، نیاز به باند فرود کوتاه تر چیزی به مسافت۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد، افزایش امکانات رفاهی در قسمت کابین برای مسافران میباشد.

این هواپیما در ایران تحت عنوان ایران-۱۴۰ توسط شرکت صنایع هواپیما سازی ایران (هسا) تولید می‌شود. نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اکراینی، از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفته‌ تر و مجهزتر بوده و امروزه از این هواپیما برای مقاصد نظامی و غیرنظامی در ایران و سایر کشورها استفاده می‌شود.

آنتونوف-۱۲۴

آنتونوف ۱۲۴ روسلان مشهور به کندریک هواپیمای غیرنظامی است که تا پیش از ساخت ایرباس ای ۳۸۰ این هواپیما بزرگترین هواپیمای دنیا محسوب میشد

124  1024x653 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
آنتونوف-۱۲۴

آنتونوف-۱۲۴ دارای چهار موتور توربوفن در زیر دو بال است و دارای ۷ خدمه پروازی بوده و ظرفیت مسافر آن ۸۵ نفر در نوع ترابری و ۳۵۰ نفر در نوع مسافربری میباشد.

آنتونوف-۱۴۸

آنتونوف ۱۴۸ یک جت منطقه‌ای ساخت شرکت اوکراینی آنتونوف میباشد که در دسامبر ۲۰۰۶ نمونه واقعی آن کامل و تست شد.

148 100E on finals at Irkutsk Airport 1024x673 - هواپیمای آنتونوف ۲۲۵
آنتونوف-۱۴۸

این مدل از هواپیمای انتونوف دارای دو موتور جت توربینی نصب شده زیر بال میباشد. این شکل از موتورها و ساختار بال هواپیما، این پرنده را در برابر صدمات ناشی از برخورد اشیای بیرونی حفظ میکند.

این هواپیما دارای سیستم عیب یاب خودکار است و نیز پیکربندی بال آن با ضریب اطمینان بالا اجازه می دهد که این هواپیما در فرودگاه هایی با تجهیزات کم هم مورد استفاده قرار گیرند.

منابع

https://antonov.com/en/history/an-225-mriya

https://www.antonov-airlines.com/our-fleet/an-225

https://www.flightradar24.com/blog/tracking-the-antonov-an-225-the-worlds-largest-cargo-aircraft