هواپیمای جنگنده سوخو 57

سوخو 57

سوخو 57 یکی از چابک ترین و قدرتمندترین جنگنده های ساخته شده بدست بشر!!!

جنگنده سوخو ۵۷ یک جت شکاری روسی، چندمنظوره و نسل پنجم میباشد که از سال ۲۰۰۲ در حال ساخت و توسعه بوده و طبق اظهارات نسخه صادراتی این نسخه در سال 2020 اماده تحویل خواهد شد.

از جمله ویژگی های مهم در این جنگنده میتوان به توانایی پنهان‌کاری، ابر چابکی و کاهش بسیار خوب سطح مقطع راداری اشاره کرد که این شکاری را به یک جنگنده رادارگریز تبدیل کرده است.

همچنین این جنگنده با برخورداری از اویونیک پیشرفته میتواند از راه جنگ الکترونیک در زمین و دریا بر جنگنده‌های نسل قبلی خود چیره شود و بنا به گفته نیروی هوایی روسیه، این جنگنده در آینده جایگزین جنگنده میگ ۳۵ و سوخو ۲۷ خواهد شد و آن ها را از رده خارج خواهد کرد.

جنگنده سوخو 57
جنگنده سوخو 57

برای توضیحات بیشتر با خلبان مشاور همراه باشید.

مشخصات عمومی جنگنده سوخو 57

  • نوع: جنگنده چند منظوره
  • شرکت سازنده: هواپیماسازی سوخو
  • کشور سازنده: روسیه
  • طراح: الکساندر داویدنکو
  • خدمه: یک نفر خلبان
  • طول: ۲۰٫۱ متر
  • پهنای بال: ۱۴٫۱ متر
  • ارتفاع: ۴٫۷۴ متر
  • وزن خالی: ۱۸٬۰۰۰ کیلوگرم
  • بیشترین وزن برخاست: ۳۵٬۰۰۰ کیلوگرم (۷۷٬۱۶۲ پوند)
  • پیشرانه هواگرد: ۲ عدد موتور توربوفن با توان 24000 پوند بدون پس سوز
  • بیشینه سرعت: ۲٬۱۲۰ کیلومتر بر ساعت (معادل 2 ماخ)
  • برد عملیاتی: ۳٬۵۰۰ کیلومتر
  • سقف پروازی: ۲۰ کیلومتر (۶۶ هزار پا)
  • هزینه پروژه: ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار
  • بهای هر فروند ۴۲ میلیون دلار

تاریخچه

کشور روسیه در سال ۱۹۷۹ درخواست خود را برای ساخت جنگنده ای رادار گریز و نسل جدیدی از هواپیماهای شکاری به صنایع دفاعی خود اعلام کرد که براساس آن قراردادی نوشته شد که طبق آن ساخت این جنگنده در دهه ۹۰ میلادی به تولید انبوه برسد.

رونمایی از جنگنده سوخو ۵۷ در نمایشگاه هوایی دبی 2019
رونمایی از جنگنده سوخو ۵۷ در نمایشگاه هوایی دبی 2019

بر اساس این قرارداد پروژه‌ای با نام I-90 آغاز شد که بنابر آن هواپیمایی با توانایی بسیار بالایی در پشتیبانی هوایی ساخته شود تا در نهایت بتواند همه هواپیماهای تک‌سرنشین قبلی ارتش را بازنشسته کند.

پس از یک تأخیر بلندمدت پروژهٔ جدیدی با نام (PAK FA) جایگزین پروژه قبلی شد که روسیه براساس آن درنظر داشت تا جنگنده‌ای با توانایی‌های رقبای غربی خود مانند تایفون و جنگنده اف ۲۲ بسازد که این امر در نهایت موجب به ساخت سوخو 57 شد.

طراحی و توسعه

در طراحی این جنگنده از فناوری «بدنه و بال آمیخته» استفاده شده‌ است که تشخیص اتصال بدنه و بال هواپیما در آن به‌ سادگی مشخص نمیباشد.

شماتیک کلی جنگنده سوخو 57
شماتیک کلی جنگنده سوخو 57

در این جنگنده نیز همچون جنگنده‌های نسل قبل تر خود از تکنولوژی جهت‌ دهی رانشی استفاده شده و از افزونه‌های قابل تنظیم بر روی بال‌ها برخوردار است که باعث عملکرد بهتر زاویه حمله هواپیما میشود.

سوخو 57 از یک سیستم پیشرفته به نام «بازیابی سریع استال» بهره میبرد که در شرایط بروز مشکل برای سامانه جهت‌ دهی رانش فعال شده و سریعا افت فشار موتور را تامین کند.

توجه عالی به آیرودینامیک در طراحی بدنه سوخو-۵۷ موجب شده تا این جنگنده به سرعت  به سرعت ۲ ماخ برساند و همچنین موتورهای توانمندش میتوانند سریعا سرعت هواپیما را به سرعت زیرصوت برسانند.

شکستن دیوار صوتی توسط سوخو 57
شکستن دیوار صوتی توسط سوخو 57

ترکیب شدن حرفه ای سیستم کنترل پرواز و سیستم جهت‌ دهی رانشی موجب شده تا این جنگنده خاصیت های ابرچابکی و کنترل پایداری را همزمان و یکجا داشته باشد، که این ویژگی باعث می‌شود سوخو ۵۷ بتواند مانورهای مختلفی همچون مانور کبرا و مانور گردش دم را براحتی در کمترین کاهش ارتفاع از زمین انجام دهد.

ویژگی های جنگنده سوخو 57

در این جنگنده ویژگی های منحصر به فردی نظیر سیستم های هوشمند اویونیکی و الکترونیکی در کنار تسلیحات پیشرفته وجود دارد و به این جنگنده اجازه می‌دهد تا ماموریت های مختلفی را به انجام برساند که در ادامه به صورت مفصل به آنها اشاره خواهیم کرد.

محفظه های نگهدارنده تسلیحات

محفظه های مهمات سوخو ۵۷ در یک محفظه بمب نگهداری می‌شوند که این امر با کم کردن سطح مقطع راداری کمک زیادی به رادارگریزی هواپیما می کند. 

همچنین این ویژگی موجب میشود تا هواپیما پرواز ابرپیمایشی (تا ۱۵۰۰ کیلومتر) با کیفیت بیشتر و پروازی بدون لرزش با ضریب پسا و مصرف سوخت کمتری داشته باشد.

تیک آف زیبای جنگنده سوخو ۵۷
تیک آف زیبای جنگنده سوخو ۵۷

نمایشگرهای سوخو ۵۷

در طراحی کابین خلبان این جنگنده همچون سوخو ۳۵ از دو نمایشگر چند کاره بزرگ استفاده شده است و توسط سه نمایشگر رنگی کوچکتر پشتیبانی  میشود که در آن هیچ نمایشگری با عقربه آنالوگ وجود ندارد. 

نمایشگرهای جنگنده سوخو ۵۷
نمایشگرهای جنگنده سوخو ۵۷

سکان های جنگنده سوخو 57

در این جنگنده همه سکان‌ها و بالابرنده‌های قابل حرکت دادن هستند و نیز همچنین دو سکان عقب این هواپیما با قابلیت چرخش به درون بدنه که برای «ترمز هوایی» استفاده میشوند در حالت عمودی قرار ندارند و شیب متمایل به سمت عقب دارند.

کلاه هلمت خلبان جنگنده سوخو-۵۷

بر روی کلاه هلمت خلبان سوخو ۵۷ نمایشگری وجود دارد که به کمک آن میتواند با یک چشم تمام اطلاعات پروازی خود را بر روی آن ببیند.

کلاه هلمت خلبان سوخو ۵۷
کلاه هلمت خلبان سوخو ۵۷

سامانه دیگری که بر روی این کلاه وجود دارد برای جست و جوی اهداف هوایی بکار میرود که این سامانه به خلبان اجازه میدهد تا با نگاه کردن به هدف خود، روی آن قفل کرده و سپس به سمت آن شلیک کند.

رادارهای جنگنده سوخو۵۷

سوخو57 دارای رادارهای مختلفی است که باند کارکرد آن ها با هم تفاوت دارند اما همه آن ها همچون رادار اصلی که در دماغه هواپیما قرار دارد از نوع رادار ارایه فازی هستندو برای عواملی چون، شناسایی دوست از دشمن، جنگ الکترونیک و کشف اهداف جاسوسی بکار میروند.

رادارهای جنگنده سوخو ۵۷
رادارهای جنگنده سوخو ۵۷

دو رادار ارایه فازی در دو طرف دماغه این جنگنده نصب شده است که با بردی در حدود 150 کیلومتر و 350 ماژول گیرنده و فرستنده دو طرف هواپیما را پوشش میدهد.

همچنین در انتهای بدنه جنگنده سوخو57 یک رادار باند ایکس ارایه فازی با بردی در حدود 130 کیلومتر تعبیه شده که اطراف این هواپیمای جنگنده را به خوبی پوشش میدهد.

سیستم پیشرانه

اولین موتوری که برای این جنگنده در نظر گرفته شده بود با نام AL-41F1 نیروی رانشی برابر ۱۴۷ کیلونیوتون در حالت پس‌سوز داشت.

موتور AL-41F1 نصب شده بر سوخو 57
موتور AL-41F1 نصب شده بر سوخو 57

از مزایای تکنولوژی جدید بکار رفته در این موتور بعنوان «کنترل تمام خودمختار دیجیتالی» سازگاری بسیار خوبی بین سامانه کنترل پرواز و عملکرد جنگنده بوجود آمده است که این امر کمک بسیار زیادی به مانورپذیری و فرمان‌پذیری هواپیما میکند.

از سال ۲۰۲۰ در این جنگنده‌ه موتور قوی‌تری به نام izdeliye 30 استفاده شده است که از مزیت های این موتور نسبت به مدل های قبلی خود میتوان به افزایش قدرت رانشی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد که این ویژگی‌ها در نهایت موجب برتری این جنگنده نسبت به رقبای خود شده است.

نخستین سانحه

در سال ۲۰۱۹ میلادی اولین سانحه جنگنده سوخو ۵۷  به دلیل نقص فنی در سیستم کنترل هواپیما در فاصله 111 کیلومتری از فرودگاه محل استقرار خود در جنگل‌های تایگا رخ داد که خلبان با مشاهده کاهش سریع ارتفاع مجبور به ایجکت شد و توانست خود را بدون آسیب‌ دیدگی به زمین برساند. 

با توجه به پیشرفت های چشمگیری که این شکاری رادارگریز تا کنون داشته است از  رقبای اصلی آن تنها میتوان به دو هواپیمای فوق پیشرفته آمریکایی یعنی جنگنده اف 22 و جنگنده اف 35 اشاره کرد.

جنگنده روسی سوخو-57 و جنگنده آمریکایی اف-22
جنگنده روسی سوخو-57 و جنگنده آمریکایی اف-22

منابع

/https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-57

/https://www.fpri.org/article/2020/02/the-future-of-russias-su-57-few-customers-and-little-interest-abroad

https://www.thedrive.com/the-war-zone/20434/no-the-su-57-isnt-junk-six-features-we-like-on-russias-new-fighter

خلبان مشاور
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • غلامرضاجوانمردمرنی 29 تیر 1400 / 14:41

    سلام با تشکر از اطلاعات دقیق و جامع تون- غلامرضاجوانمردمرنی

  • پیرمراد 27 مهر 1400 / 19:39

    سلام من حرف امام را در سال ۵۷ بیاد دارم که به همه مردم ایران فرمودند ما میتوانیم این حرف علاقه مرا به امام علاوه بر مباحث دیانت بیشترو بیشتر ترکرد ما نباید از تکنولوژی دیگران را برای خودمان بت درست کنیم بلکه باید بسیار بهتر از این وقدرتمندترازاینها را بسازیم من از کسانیکه محو این تکنولوژیهای دیگر کشورها میشوند راضی نیستم جوانان هوشمند ما میتوانند صنعت هوا فضا را آنچنان دگرگون کنند که همه عالم انگشت بدهان بماننداصلا چرا قاعده پرواز باید بال باشد و یا چرا مسئله جاذبه راحل نکنیم چرا نباید مرزهای محدودیت ها را بشکنیم اصلا چرا باید بخاطر چند آدم بزرگ مغز رشد نیافته در فکر کشتار همدیگر باشیم مرزها که یکی ازعوامل اختلاف است چرا نباید بین همفکرها و همسو ها برداشته شود این جار و جنجال درست کردن در بین همسایه های برادر جهت بوجود آوردن جنگ و کشتار مردم بیگناه برای منفعت طلبی عده ای خبیث از خدا بیخبر که کاملا معلوم است روح خودشان را به شیطان فروخته اند مردم همان کشور بر خورد نمیکنند و خود را از رهبر پلید نجات نمیدهند هر کسی از هر کشوری در فکر تجزیه کشورش است که برای خودکامگی خود قدم بردارد خائن به آن کشور است زمان زمان تعامل و دوستی است دیگر پلیدان نمیتوانند مثل ادوار گذشته مردم از همه جا بیخبرشان را وادار به جنگ با کشور برادرشان کنند باید تداخل ملتهای شریف و پیوستگی صورت گیرد باید ادیان مختلف در کنار هم به راحتی و حقوق برابر بر اساس استعدادها در جایگاه خود قرار گیرند بدور از آشنا بازی و دوست بازی وارد کردن مذهب در کار اصل بر درستی و صداقت مطلق است که فقط بر اساس توانایی و تخصص و رعایت قوانین سازنده به تمام معنا و دوری از خرافات به تمامی معنا چرخ صنعت و تجارت را با سرعتی زائد الوصف به پیش برانند انشاءالله

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *